Servicekosten bij huur woonruimte
Servicekosten bij huur woonruimte

Servicekosten bij huur woonruimte

 Servicekosten bij huur woonruimte staat volop in de belangstelling. De NOS heeft recent een artikel gepubliceerd op haar website met de titel: ‘Grote verhuurders verdienen aan te hoge servicekosten’. Je kan dat artikel hier lezen: https://nos.nl/op3/artikel/2515456-grote-verhuurders-verdienen-aan-te-hoge-servicekosten

Uit het artikel volgt dat een aantal grote particuliere verhuurders vaak te veel of onterechte servicekosten in rekening brengt bij verhuur van woonruimte.

 Wat zijn servicekosten?

Servicekosten zijn kosten die een verhuurder in rekening brengt bij een huurder boven op de kale huurprijs voor het leveren van bepaalde diensten of het verrichten van bepaalde werkzaamheden met betrekking tot het gehuurde pand. Deze kosten kunnen variëren afhankelijk van de voorzieningen en services die de verhuurder aanbiedt.

Welke servicekosten mag een verhuurder in rekening brengen?

De regels met betrekking tot servicekosten vastgelegd in de wet. Verhuurders mogen alleen kosten doorberekenen aan huurders als deze kosten zijn opgenomen in de huurovereenkomst en als de kosten redelijk zijn.

 Enkele voorbeelden van servicekosten die verhuurders in rekening kunnen brengen zijn:

  • Gas, water en elektriciteit voor gemeenschappelijke ruimten.
  • Kosten voor schoonmaak en onderhoud van gemeenschappelijke ruimten.
  • Kosten voor tuinonderhoud.
  • Kosten voor glasverzekering.
  • Kosten voor onderhoud en reparatie van gemeenschappelijke voorzieningen zoals liften, centrale verwarmingssystemen, etc.
  • Kosten voor beheer van het pand, zoals administratiekosten.
  • Vergoeding voor gebruik van roerende zaken, zoals bijvoorbeeld keukenapparatuur, meubels, stoffering en overige inboedel.

Jaarlijkse afrekening

De verhuurder mag enkel de daadwerkelijk gemaakte kosten in rekening brengen bij de huurder. Veelal betalen huurders dan ook een voorschot en wordt er jaarlijks afgerekend. De verhuurder dient dan ook jaarlijks, voor 1 juli van elk jaar een overzicht te verstrekken van de gemaakte kosten.

Als de huurder het niet eens is met de afrekening dan kan de huurder een aantal dingen doen. De huurder met een sociale huurwoning kan de huurcommissie inschakelen, een huurder die een huurwoning in de vrije sector huurt kan melding maken bij de gemeente of naar de rechter gaan.

Meer weten? Bel 055 3030000.

Geef een reactie